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TEST de GRAVEL : aggregation of rock (fragments) n roll and no rules arcade racing


MILESTONE a l’habitude de sortir des jeux avec de grosses licences autour des sports mécaniques, et déjà depuis plus de vingt ans ! Les jeux récents tels que MXGP, Sébastien LOEB Rally Evo, Valentino ROSSI The Game ou encore récemment MONSTER ENERGY SUPERCROSS et TT ISLE OF MAN (bientôt le test publié) sont bel et bien présents. Et voilà qu’un jeu de courses arcade apparait dans le planning de sorties de cet éditeur basé à Milan ! Ce jeu vidéo de course fait écho au course arcarde d’antan so SEGA Rally style! GRAVEL, (c’est le nom du jeu qui annonce la couleur !) est sorti dans sa version finale il y a quelques semaines sur PS4, XBOX ONE et PC. Cette sortie de route contrôlée est-elle bien sous contrôle ?

GRAVEL: aggregation of rock (fragments) n roll and no rules arcade racing



Gravel est maintenant disponible en magasins et en version digitale sur PS4, Xbox One et Windows PC / STEAM. À partir du 27 février, le Season Pass et l’édition spéciale seront également disponibles sur PS4 et Xbox One.


Je me suis empressé de commencer le mode carrière de ce jeu appelé ‘Off-Road Masters’ et mes doutes se sont vite dissipés sur ce titre car je ne me suis pas rendu compte du temps qui passait et j’ai enchainé les courses avec beaucoup de plaisir. Parce que déjà les courses que l’on trouve dans ce titre sont variées.


Gravel – Career Trailer


Your off-road playground! Take part in the wildest show on the Gravel Channel web TV, travel around the world to discover the wide variety of environments and defy the Masters!


aggregation of rock fragments

On a des courses de voitures, de SUV entre autres sur des terrains très diversifiés comme du sable, de la boue ou de la route, des circuits ouverts ou fermés et des environnements également assez variés (nature, circuits ou stades).


Gravel – Gameplay Montebianco Wild Rush


While we keep working on Gravel, we thought this was the perfect time to show you some fresh gameplay footage. Welcome to Montebianco, off-road fans! Your off-road playground! Take part in the wildest show on the Gravel Channel web TV, travel around the world to discover the wide variety of environments and defy the Masters!

Gravel – Gameplay Franciacorta Speed Cross


Enjoy four different disciplines throughout your Career as a star of the off-road racing – Cross Country, Wild Rush, Stadium and Speed cross –and live the driving experience with the most powerful vehicles on any type of terrain.


rock (fragments) n roll

On ne sent pas de répétitions et le plaisir de jouer se ressent avec une conduite très agréable et surtout très accessible puisqu’on a pas besoin d’être un expert de la conduite pour y arriver. On peut foncer à toute vitesse, déraper, tirer le frein à main, rentrer dans les autres concurrents pour vous en débarrasser (ils ne se gêneront pas pour vous faire la même chose !) et le contrat sera rempli pour remporter plein de victoires.

Vos victoires dans le mode carrière seront importantes car ils vous faudra gagner des courses pour débloquer les nombreux championnats et des events (sous forme de duels) avec des grandes stars de courses qu’on a dans le jeu… Enfin grandes stars, j’avoue que leurs présentations font un peu ridicules voire caricaturales. On est assez loin des moyens proposé par EA avec le crew présent dans l’excellent Need for Speed sorti en 2015 !

Votre gain d’expérience dans GRAVEL vous donnera accès à de nouveaux véhicules plus puissants qui vous feront refaire les courses pour améliorer vos performances.


Gravel Gameplay – Australia Dusk


The definitive off-road playground!

Gravel Gameplay – Stadium Night


Enjoy four different disciplines throughout your Career as a star of the off-road racing – Cross Country, Wild Rush, Stadium and Speed

Gravel – Gameplay Namibia Wild Rush


While we keep working on Gravel, we thought this was the perfect time to show you some fresh gameplay footage. Welcome to Namibia, off-road fans!


no rules arcade racing

Dans les épreuves originales proposées dans ce mode ‘Off-Road Masters’, on a le mode Smash-Up plutôt sympa où sur des tracés dans la nature, on doit foncer sur des panneaux qui sont sur notre parcours et qui sont soit des flèches qui permettent d’accélérer ou des croix qui vous ralentit sérieusement.

C’est plutôt pas mal mais c’est rageant quelques fois car les trajectoires que les panneaux nous font prendre sont souvent piégeuse car souvent semés d’embuches comme des bosses bien placées pour vous faire perdre le contrôle de votre bolide.



On retrouve bien sûr un mode contre-la-montre à côté de ce gros morceau qu’est le mode ‘Off-Road Masters’, et le fait de créer des courses personnalisées également.


GRAVEL Gameplay Mode Carrière


GRAVEL – PS4 – Gameplay Mode Carrière ‘Off-Road Masters’ – video via Starsystemf


Unreal Gravel graphic engine rules!


Gravel – Dev Diary 1 – Tech Evolution


Take a step into Milestone offices and meet the technical, audio and art team behind Gravel, the new arcade off-road racer built with Unreal Engine 4. This is the first of a series of behind the scenes contents, that will let you sneak peek behind the curtains and discover something more of what to expect from this extreme and fun driving game when it hits the shelves on PlayStation 4, PC and Xbox One in early 2018.

Gravel – Dev Diary 2 – Four disciplines


Behind the scenes contents, that will let you sneak peek behind the curtains and discover something more of what to expect from this extreme and fun driving game.


“Unreal Engine is a game framework produced by Epic Games, which Milestone has decided to embrace, mainly to make significant strides forward from a technological point of view, enabling us to recreate tracks in extremely vast areas of the world which surrounds us.“
– Ivan Del Duca, Technical Director at Milestone

“The combination of Unreal Engine and Milestone’s expertise in the racing sector brought something really special to life, I can’t wait to play it.“
– Mike Gamble, European Territory Manger, Epic Games

GRAVEL design powered by Unreal Engine

The more arcade based open world racing game was something that the studio always wanted to do but with the limitations in its own software and size, was unable to achieve. A new partnership with Epic’s Unreal engine 4 however has seen the years of experience find their creative home.

The open world is something that Milestone is eager to explore with their Gravel, The past few years has seen a lot of racing games yet only a few have taken the open world approach like Need for Speed, The Crew and the now hugely successful Forza Horizon series. With Gravel, the Milestone team really do feel that the new found creative freedom with Unreal Engine 4 has been great for the studio.


Under the hood Epic story – Gravel – An Unreal Milestone

Quotes excerpts from Gravel – An Unreal Milestone via MCV analyses and supports the games industry

“The better part, as a game designer, is that Unreal lets us unleash our creativity with the game designs. With our older tech that was custom made, in house, we were very limited in some things. For example, we couldn’t afford to create open maps or open environments. It was impossible for us. It was impossible to apply different time of day to the games, dynamic weather was not so good and we had a lot of limits while designing the game. With Unreal the good thing is that we can really push our creativity, our brainstorming because with the Unreal Engine you could almost do everything that you’re capable of thinking of.”

“We never created an open map, an open environment. So we knew we were about to face different challenges but the challenges were more than we expected because our open maps are 35km square big. They are very, very big. The problem here is that when you start creating an open map or environment is that it’s not like creating a specific track, because the player can really go wherever they want.

So where you create a realistic track you have control, because you know the player can only do 15 corners. Then there, everything is given to the player, they have the total freedom of what they want.

“So we started understanding that the way we were building some parts of the tracks was not good because they had too many trees so the player got stuck in to them. Then we realised that some of the trees needed to be deformable and destructible, to avoid stopping the flow of the gameplay. We started to understand that when you are given total creativity, that is when the hard work comes.

“When you close ten designers in to a meeting room for a day, the brainstorming is huge. ‘Now I can do everything and I will do everything!’ but you have to face the problem of costs, of development time and also the problem that you would like to do a new experience and experiences as a game designer but you have to train yourself for tackling these new experiences. We knew how to make a MotoGP circuit or an MXGP track but we didn’t know how to make an open map.”

“The way we worked was starting from real locations that we really liked, since starting totally from scratch you don’t have references.”

“I can talk about Alaska, because one of our developers went to Alaska and came back with a lot of pictures.

« So we started wanting a place in Alaska, we wanted, in the same map, lakes, rivers and seaside. We found it in a corner of Alaska so we decided to use a tool called World Machine in order capture the real GPS data of that part of Alaska. That specific part wasn’t perfect for a video game, the hills were too spiked or there were too many trees.

“So we put all the GPS data into UE4 and we started smoothening edges removing or adding trees and so on and now we have a very nice open map of Alaska that is really, you really feel that it’s outstanding because it comes from a real part of the world and then you work on it to make it more playable.

“You are sure you’ll arrive at some authentic gameplay and authentic style with the graphics and something that is playable and has a good flow. It was like reverse engineering starting from the real world. Why do we have to invent what nature already made and did better?”

“UE is a great engine, it’s quite capable of doing everything but the problem is that it wasn’t used so much for racing games.

“We are the first developer using UE4 for a big release on platforms like PS4, Xbox One, PC and Steam so we are the first making this extensive use of UE4 for a racing game. Problem with the physics was that we just had a very basic physics in to the UE.

“We have quite a big R&D department that’s been working on the unreal engine for a year and a half now, fully customising it for our needs. We had to make our physics tool with PhysX (NVidia) that is featured in the UE and the same was done for the AI. UE is very good for shooters or for graphic adventures but the AI in a shooter is quite different. Because the AI in a racing game needs to know how to overtake, how to defend and everything is done at 180mph. It’s a good partnership because we’re trying to help each other to have better games but also to have new parts of the engine.”

Irvin Zonca, head of game design, Milestone via MCVUK



Si on compare GRAVEL aux autres jeux de courses actuels, il faut bien reconnaitre qu’il est très loin d’avoir le rendu graphique des jeux de courses comme des FORZA HORIZON, FORZA MOTORSPORT porté par le moteur ForzaTech ou sur PS4 d’un GRAN TURISMO SPORT.

Mais le jeu a le mérite d’être très fluide et stylé, d’avoir des environnements très variés (plages, montagnes, stades, circuits, entre autres et même sol gelè avec l’extension sorti très récemment) ce qui évite de l’ennui. On s’amuse à découvrir de nouveaux décors. C’est plutôt intéressant dans l’ensemble et les nombreux véhicules modélisés vont dans le même sens graphique. Il n’y a pas de la grosse modélisation rempli de pleins de détails mais un rendu très sympa.



Le jeu offre le plus essentiel au final. On a des sensations de pilotage arcade et de vitesse excellentes !

Côté son, la sélection musicale est loin d’être inoubliable et les moteurs atmo/turbo font le job sans sortir de l’ordinaire.

Debriefing

GRAVEL est un grosse et bonne surprise qui fait plaisir ! MILESTONE avec ce jeu de courses arcade prouve qu’on n’a pas besoin d’avoir un jeu ultra poussé niveau graphisme pour s’amuser. En même temps si vous avez déjà joué à Sega Rally ou au premiers Need for Speed, on se satisfaisait de décor et des voitures composé de 10 pixels et 6 polygones ! Ce qui comptait c’est le gameplay et les sensations !

Ici, GRAVEL propose une bonne conduite nerveuse, une animation fluide et des sensations de vitesse appréciables, beaucoup de véhicules à débloquer pour permettre une bonne rejouabilité du titre et on a une bonne recette pour prendre du plaisir à jouer à un jeu vidéo de courses.

Pour l’expérience que j’ai eu avec ce titre, je me suis régalé à m’amuser avec ce titre arcade et sans prise de tête. Je n’arrête pas de vous rappeler que c’est le plaisir de jouer avant tout qui prime et GRAVEL incarne parfaitement cet état d’esprit d’où mon COUP DE COEUR pour ce titre !


Le jeu GRAVEL

DEVELOPPEURS : MILESTONE
EDITEURS/DISTRIBUTEURS : BIGBEN INTERACTIVE

Testé en version dématérialisée fournie par l’éditeur en février. Ce jeu existe également en version disque sur PS4, XBOX ONE et PC.


Extensions GRAVEL

GRAVEL’s King of Buggies – Trailer


The new Gravel’s DLC King of Buggies is available now on PS4, Xbox One and PC/Steam. A whole new career episode and five new Buggies cars will make your life a whole lot faster… and bumpier!

Gravel Ice and Fire – Launch Trailer


Available from 28th of March on PS4, Xbox One and PC/Steam. A brand new cross-country map set in Iceland, including 10 brand new checkpoint tracks, a new career episode, A race of Ice and Fire, and new events featuring extreme snow tracks in three different settings: Coast, Mountain and Valley.




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